روش ثبت و نوشتن دفاتر روزنامه و کل


 مشاوره و پاسخگویی به مشکلات کامپیوتری و حسابداری و موبایل با تماس با تلفن ثابت با شماره 9092305943 (تهران) و با شماره 9099071865 (سایر شهرها)

www.hamgampc.ir

 


قبل از بيان روش ثبت و نوشتن دفاتر روزنامه کل لازم مي بينيم اشاره کوچکي به اختلاف دفتر داري و حسابداري داشته باشيم.
اگرچه دفتر داري لازمه حسابداري است اما دفتر دار تنها کار تحرير دفاتر و تهيه صورت حسابها را به عهده دارد و ليکن در حسابداري موضوعاتي نظير شناسايي و تجزيه و تحليل معاملات مد نظر مي باشد و يک حسابدار بايد بتواند وقايع پيچيده اقتصادي را تجزيه و تحليل نمايد پس بايد نتيجه بگيريم که هر کس که در بخش حسابداري کار کند و به نوعي فقط در نوشتن دفاتر بدون داشتن قدرت تجزيه و تحليلهاي مالي کاري انجام دهد حسابدار نخواهد بود.
دفتر روزنامه

براي يادگيري روش ثبت و نوشتن دفتر روزنامه ابتدا بايد بتوانيم رويداد هاي مالي را به خوبي تجزيه و تحليل کنيم و حسابهاي بدهکار و بستانکار را از هم به خوبي تشخيص دهيم و بتوانيم اآنها را شناسايي کنيم.

بنابراين به شکل اصولي يک دفتر روزنامه داراي مشخصات زير مي باشد:
1- ستون تاريخ
2- ستون شرح که در آن پس از اينکه رويداد مالي تجزيه و تحليل شد حسابهاي بدهکار و بستانکار را شناسايي مي کنيم.
3- پس از ستون شرح دو ستون ديگر يکي ستون بدهکار که مبلغ حساب بدهکار شده در آن ثبت مي شود و ستون بستانکار که مبلغ حساب بستانکار را در آن ثبت مي کنيم وجود دارد.
4- قبل از ستون مبلغ بدهکار يک ستون باريک به نام عطف وجود دارد. در ستون عطف دفتر روذنامه جلوي هر حساب شماره صفحه آن حساب در دفتر کل نوشته مي شود و اين به جهت سهولت کار در پيگيري ثبت اقلام دفتر روزنامه در دفتر کل مي باشد.

دقت کنيد از هم اکنون به بعد براي صرفه جويي در زمان ثبتهاي دفتر روزنامه را به صورت خلاصه به صورت زير نشان خواهيم داد به عنوان مثال خريد 200.000 ريال اثاثه بصورت نقد را در تاريخ 1377/2/15 براي آنکه در دفاتر روزنامه نشان دهيم بصورت زير عمل مي کنيم.
1377/2/15
اثاثه 200.000
بانک / صندوق 200.000
بابت خريد اثاثه مورد نياز موسسه
يعني حساب بدهکار را سمت راست بالا نوشته و حساب بستانکار را در سمت چپ پايين و شرح خلاصه رويداد مالي را در زير آنها مي نويسيم.

دفتر روزنامه

روش ثبت و نوشتن دفاتر روزنامه و کل

روش ثبت و نوشتن دفتر کل
دقت کنيد اگر بخواهيم به صورت ساده دفتر کل را شرح دهيم بايد بگوييم دفتر کل دفتري است که هر صفحه آن به يک حساب اختصاص مي دهيم و رويدادهاي اتفاق افتاده در ارتباط با آن حساب را در آن ثبت مي کنيم يعني مشخص مي کنيم حساب مربوطه در چه تاريخي بدهکار شده و در چه تاريخي بستانکار گرديده و مانده نهايي آن چه مبلغي است بنابراين اصولا يک دفتر کل داراي يک ستون تاريخ و يک ستون شرح و بعد از آن ستون مربوط به مبلغ بدهکار حساب و ستون بعد ستون بستانکار حساب مي باشد و در نهايت يک ستون که مانده حساب را نشان مي دهد خواهد داد( لازم به توضيح است پس از ستون شرح يک ستون کوچک به نام عطف وجود دارد که در آن شماره صفحه دفتر روزنامه که رويداد مالي اتفاق افتاده ثبت شده است نوشته خواهد شد ).







آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: